Předposlední říjnovou sobotu jsme zorganizovali bleskovou exkurzi na Legiovlak, tedy rekonstruovanou vlakovou soupravu Československých legií v Rusku z konce 1. světové války, která v těchto dnech pobývá na vlakovém nádraží v Brně – Králově Poli. Sobota 24. října byla totiž jediným dnem, kdy organizátoři akce slíbili zajistit k vlaku opravdovou parní lokomotivu.
Legiovlak Brno 2015: sobota 24. října 2015
Pozoruhodný výstavně-vzdělávací projekt Legiovlak, organizovaný v rámci stého výročí vzniku Čs. legií, je podporován mj. i Jožkovou firmou ČD Cargo. Z toho důvodu Jožka pozorně sledoval firemní tiskoviny, které o vývoji projektu a pohybu Legiovlaku průběžně informují. A jakmile se Legiovlak objevil v Brně, byla na něj v rámci našeho oddílu 24. PH Royal Rangers zorganizována blesková exkurze pro zájemce z řad dětí i rodičů.
Projekt Legiovlak realizuje Československá obec legionářská (ČsOL). Jeho cílem je připomenout široké veřejnosti slavnou legionářskou tradici, a to formou vytvoření věrné repliky legionářského vlaku používaného v Rusku v letech 1918 až 1920. Od roku 2011 zakoupila ČsOL celkem 11 vyřazených historických vagonů a postupně je rekonstruuje. První tři vozy byly úspěšně představeny odborné veřejnosti v rámci zbrojařského veletrhu IDET 2013 na brněnském výstavišti a po dvou letech se Legiovlak do Brna vrátil znovu. Jeho jízdu pro letošní rok zaštítil aktuální předseda Poslanecké sněmovny Parlamentu ČR Jan Hamáček a také hejtmané všech krajů, jimiž Legiovlak projede. Tedy včetně jihomoravského Michala Haška. Vstup do vlaku je zdarma, a to i díky podpoře Ministerstva obrany ČR, Ministerstva dopravy ČR, Českých drah, Správy železniční dopravní cesty, již zmíněného ČD Cargo a dalších partnerů.
Na vlakové nádraží v Brně – Králově Poli dorazil legionářský ešalon o celkem 11 vagónech v úterý 20. října 2015. Jak uvádějí zdroje ČsOL, byly pro co největší přiblížení podoby legionářských vlaků a životních podmínek, bojové činnosti a zvyklostí našich legionářů vybrány k rekonstrukci nejčastěji používané vozy. V „brněnské“ podobě se Legiovlak skládá z již dříve představených vozů polní pošty, tzv. těplušky, plukovní prodejny, ubytovacího, zdravotního, štábního, obrněného a dvou vozů plošinových. K nim přibyl kovářský vůz od slovenské Nadace Milana Rastislava Štefánika a horkou novinkou bylo zařazení čerstvě zrekonstruovaného krejčovského vozu. Dlužno dodat, že zbývá rekonstruovat ještě dva vozy, tedy velitelský a promítací vagon. Jejich zařazení se plánuje na rok 2016.
V sobotu 24. října 2015 v devět hodin ráno se naše 24. Přední hlídka shromáždila ve vestibulu královopolského vlakového nádraží v poměrně slušném počtu 14 osob. Například Jožka, Lenka a Danísek přicestovali na sraz stylově rychlíkem R 986 „Sázava“ a během 11minutové pohodlné jízdy z brněnského hlavního nádraží stihli v příjemně polstrovaném voze Bee272 posnídat čokoládové croissanty s horkou kávou a čokoládou. Ve vestibulu nádraží jsme si nejprve prohlédli instalovanou výstavu „Československé legie 1914-1920“ a pak se již vydali na první nástupiště, kde se legionářský ešalon skvěl v ostrém ranním slunci. A měli jsme štěstí: zdáli právě supěla parní lokomotiva řady 423.041 z DKV Brno, aby se připojila k Legiovlaku. V průběhu následující hodiny jsme tedy prolezli všechno, co se prolézt dalo, a nadšenou referencí na internetu přilákali ještě pět dalších návštěvníků. Část z nás si rovněž zakoupila upomínkové předměty v plukovní prodejně s pěknou husitskou výzdobou, čímž přispěla k finanční podpoře tohoto chvályhodného a vynalézavého projektu. Někteří také využili přítomnost odborníků k objasnění legionářské historie svých předků. Nezbývá než doufat, že nově získané podněty k prohloubení lásky k Bohu, národu a vlasti nezůstanou u našich dětí bez odezvy.
Josef Jan Kovář – Jožka
velitel akce
Komentovaná fotogalerie z akce zde.
Internetové stránky Legiovlaku zde.