Největší branně-bezpečnostní show ve střední Evropě, jejíž třináctý ročník se pořádal na Letišti Leoše Janáčka v Ostravě-Mošnově, se letos odvíjela v některých ohledech poněkud zvláštně. Některé mocné západní státy se totiž v průběhu roku ocitly ve vážných finančních problémech a musely šetřit na výdajích. Britské RAF, v předchozích letech největší zahraniční účastník Dnů NATO, tak do Ostravy plánovalo vyslat pouhých pět letounů, a to jen na statickou (pozemní) ukázku. Američané letos dokonce chyběli úplně, neboť jejich velení pozastavilo všechny předváděcí akce. Naproti tomu se v Ostravě měli vůbec poprvé předvést Rusové, byť v žoldu NATO. A i na úrovni našeho oddílu měla mít tato akce zvláštní „příchuť“. Dva dny před jejím začátkem totiž velitel našeho oddílu Jožka požádal o uvolnění ze své funkce a výprava do Ostravy tak náhle znamenala poslední akci, které jako vedoucí RR velel.

Dny NATO 2013: 21. září 2013 Ostrava-Mošnov

Dny-NATO_2013

V sobotu brzy ráno jsme se sešli na hlavním nádraží v Brně. Brzký ranní termín znamenal, že někteří mimobrněnští účastníci (např. Jožka) museli přijet již předchozího večera a přespat v Brně. Cesta rychlíkem do Studénky byla dlouhá, ale bezproblémová. Davy na nádraží čekající na autobusovou kyvadlovou dopravu jsme obešli a vyrazili na letiště pěšky. Je to pěkná procházka a časově to vychází téměř stejně. Na okraji Albrechtiček, již téměř u letiště, nás velkolepým způsobem přivítal první předváděný letoun. Byl jím rakouský těžký stíhač Eurofighter Typhoon ze stavu Überwachungsgeschwader, základna Zeltweg, a létal přímo nad našimi hlavami. Potěšeni touto ukázkou jsme rychle překonali poslední stovky metrů a ponořili se do areálu ostravského letiště.

Nejprve jsme si prohlédli něco málo z pozemní techniky. České speciální síly se prezentovaly upraveným Land Rover Defenderem 130, zvaným Kajman. Za ním stála dvojice lehkých obrněných vozů Iveco LMV, které odvádějí dobrou službu v zahraničních misích. Jediného zahraničního účastníka v naší výpravě, jímž byl Egypťan Imad, upoutaly i další exponáty, například modernizovaný radiolokátor ST68-U CZ. Jedním z tahačů této obludy byl původně sovětský KrAZ-260V, který pro změnu zaujal Jožku. Prohlédli jsme si také vystavené policejní vozy, jimž vévodila dvojice stíhacích Passatů dálniční policie, a u expozice místního spolku Červeného kříže jsme si zopakovali základy poskytování první pomoci.

Jádrem každých Dnů NATO jsou bez diskusí bojové letouny a vrtulníky. O absenci Američanů na letošním ročníku již zmínka byla, stejně jako o premiérové účasti Rusů. Ti byli zastoupeni opravdu velkolepě, a to obřím transportním letounem An-124-100 Ruslan (č. RA-82079). Jeho provozovatelem je ruská společnost Volga-Dněpr, která létá mimo jiné i pro armády NATO. A právě v rámci programu NATO Salis se ukázku ruského obra, který se ihned stal klenotem celé stojánky, podařilo do Ostravy získat. Ruskou účast tedy lze v podstatě označit za polooficiální, ale i tak nepřehlédnutelnou.

Naše Armáda České republiky se na domácí půdě reprezentovala opravdu široce. Letectvo bylo zastoupeno téměř všemi typy letounů a vrtulníků, které ozbrojené síly naší vlasti provozují, od cvičných letounů Z-142 po stíhací letouny JAS-39 Gripen. Ty se na statické ukázce předvedly dva (č. 9234 a 9820) a nad našimi hlavami další dva. Nejprve při slavnostním zahajovacím průletu, později při simulaci tankování za letu a jeden z nich nakonec i při krásné ukázce letecké akrobacie. Nepřehlédnutelná byla také prezentace lehkých bitevníků L-159 ALCA, které se mimo pozemní ukázky (v podání strojů č. 6063 a 6067) rovněž předvedly i ve vzduchu. Diváci si dále mohli na zemi i ve vzduchu prohlédnout například lehké transportní letouny CASA C-295, byť vystavený exemplář (č. 0455) působil v porovnání s nedaleko parkujícím Ruslanem spíše jako hračka. Přítomný byl i CASin starší bratr ve zbrani, L-410FG Turbolet (č. 1526). Vrtulníky byly zastoupeny především bitevními Mi-35 z Náměště nad Oslavou a transportními Mi-171Š z Přerova. Mohykánem ze sovětské éry byl potom dopravní Jak-40 vládní letky.

Naši slovenští sousedé se předvedli rovněž důstojně. Již během zahajovacího průletu prohřměl ve formaci s našimi Gripeny i jeden ze slovenských MiGů-29UB (č. 1303) a se dvěma náměšťskými Albatrosy i jejich bráška (č. 5252) ze základny Sliač. Důvodem bylo jubileum deseti let od rozdělení společného státu a tedy i výročí vzniku samostatných vzdušných sil obou zemí. Na veřejné stojánce se potom skvěl druhý MiG-29AS (č. 2123) a vedle něj překrásný L-39C Albatros (č. 5301) s výročním markingem 90 let od narození generálmajora Otto Smika, legendárního stíhacího esa z 2. světové války. Oba letouny pocházely samozřejmě ze základny Sliač.

Naši jižní sousedé z Rakouska vyslali do Ostravy také důstojnou sestavu. O dynamické ukázce stíhacího Eurofighteru Typhoon již řeč byla, na zemi potom Rakušany reprezentovali dva zástupci jejich Luftunterstützungsgeschwader, lehký spojovací letoun Pilatus PC-6 Porter (3G-EE) a premiérově také lehký průzkumný a pozorovací vrtulník OH-58 Kiowa (3C-DC). Naopak severní sousedé z Polska neměli původně na letošní ročník hlášen žádný létající aparát, o to větší překvapením tak byla přítomnost dvoumotorového M28 Bryza (č. 1118) polského námořnictva, což je v našem prostředí dost raritní kousek. Přehlídku sousedů České republiky zkompletovala německá Luftwaffe, která byla v Ostravě zastoupena také spíše symbolicky jedním stíhacím bombardérem Tornado IDS (č. 44+29) z JaBoG 33 na pozemní ukázce. Z dalších středoevropských států byly zastoupeny Maďarsko, reprezentované jedním JAS-39D Gripen (č. 43) z legendární letky „Puma“ na pozemní ukázce, a Slovinsko, jehož letectvo do Ostravy vyslalo dvojici cvičných PC-9M Houdornik ze 152. perutě. Jeden z nich se rovněž předvedl ve vzduchu.

Letectva států Beneluxu jsou pravidelnými účastníky Dnů NATO. Ani letošní ročník nebyl výjimkou. Nizozemské království vyslalo do Ostravy svůj elitní F-16 Demo Team, populární „Orange“, jehož ukázka stíhacího letounu F-16AM je dlouhodobě hodnocena jako nejlepší „letovka“ Viperu na evropském kontinentě. A nutno dodat, že i letos bralo vystoupení Holanďanů dech. A to i na zemi, neboť jejich merchandising, zajišťovaný částí pozemního personálu, byl letos opět nejlepší. Což pro nás mimo jiné znamenalo bohatou kořist plakátů, letáků i dalších upomínkových předmětů. Belgické království nezůstalo pozadu a vyslalo dvojici stíhacích F-16 z 10. taktického křídla, cvičný SF-260D (č. ST-45) z 9. perutě a vrtulník A-109 (č. H22) na statickou ukázku s tím, že druhá Augusta 109 se předvedla ve vzduchu. Zde zaujalo výroční zbarvení obou belgických F-16, dvoumístné verze B v barvách 25 let OCU a jednomístné verze A s tygrem, s nímž jsme se samozřejmě museli vyfotit.

Další trojice států byla zastoupena pouze letovými ukázkami. Španělské letectvo vyslalo svou vrtulníkovou akrobatickou skupinu Patrulla Aspa létající na pěti lehkých vrtulnících EC-120 Colibri. Byla to účast premiérová, raritní a velice povedená. Potěšující byla účast švédského letectva, které navíc vyslalo opravdové skvosty. Na společnou ukázku tankování za letu s našimi Gripeny dorazil tankovací letoun KC-130 Hercules a k sólovým dynamickým ukázkám přiletěly i dva létající exponáty Historické letky švédského letectva. Prvním z nich byl proudový cvičný Saab 105, druhým pak legendární stíhací AJS 37 Viggen, který si srdce českých leteckých fandů získal během předvádění na CIAFech v Hradcí Králové před více než deseti lety. Setkání v Ostravě tak bylo pro některé z nás vskutku emocionální. Vrcholem letových ukázek však bezesporu bylo vystoupení turecké akrobatické skupiny Türk Yıldızlari (Turkish Stars – Turecké hvězdy) létající na šesti stíhacích letounech amerického původu NF-5.

Nakonec, „last, but not least,“ nejstarší vojenské letectvo světa, britské Royal Air Force. To, jak už zaznělo, dorazilo do Ostravy i navzdory finančním obtížím. Jako první se návštěvníkům nabídl dvoumotorový King Air (č. ZK454) ze 45. perutě. Neodolali jsme a s jeho posádkou se vyfotografovali. Dalšími zástupci hrdého Albionu byly dva cvičné a bitevní BAe Hawk T.1 (č. XX184 a XX200) v nezaměnitelných barvách 100. perutě. Černé stroje s lebkami na ocasech si vskutku nelze splést. Jožka při té příležitosti zapředl rozhovor s jedním z pilotů. Mimo jiné se dozvěděl, že dotyčného letce čeká v brzké době přeložení na nejvýkonnější typ RAF, stíhací Eurofighter Typhoon. Což byl samozřejmě důvod ke gratulaci. Posledními britskými letouny byla dvojice stíhacích bombardérů Tornado GR.4 (č. ZE116 a ?) ze stavu 2. perutě, tedy staří známí ze cvičení Flying Rhino v Náměšti nad Oslavou. Což ihned vyvolalo zájem a sympatie obou přítomných pilotů. Závěrem nutno uvést, že Britové opět prokázali své kvality a jako jedni z mála byli neustále přítomní u svých strojů připraveni odpovědět na všechny otázky návštěvníků.

Téměř na každých Dnech NATO je pro letecké nadšence připravena nějaká perlička. Ai letos tomu nebylo jinak. Na travnaté části mošnovského letiště totiž stála pravá, nefalšovaná Cobra. Tedy americký bitevní vrtulník AH-1S, který si vydobyl nehynoucí slávu jak pod americkou bílou hvězdou, tak pod izraelskou modrou hvězdou. Cobru přítomnou v Ostravě provozuje od letošního roku česká firma Heli Czech a návštěvníkům Dnů NATO ji předvedla jak na zemi, tak ve vzduchu. Slyšet její charakteristický klapot na moravském nebi bylo úžasné.

Třináctý ročník Dnů NATO se tedy organizátorům opět vyvedl. Jediné dvě věci, které by mohly být pro příště lepší, jsou počasí a kvalita některých provozů s rychlým občerstvením. Například jeden stánek s palačinkami nabízel opravdu otřesné produkty. Příště tedy lépe vybavit se z domu. Zpáteční cesta proběhla bez problémů, dokonce i odbavení kyvadlovými autobusy, dlouhodobá to bolest Dnů NATO, proběhla letos hladce. Celkové hodnocení? Nic nespadlo, z našich se nikdo neztratil, nezranil ani neonemocněl. Bohu díky za to.

Josef Jan Kovář – Jožka
odstupující velitel 24. PH Brno

Účast 24. PH Brno na Dnech NATO 2013:

Velitel akce, zdravotník: Josef Jan Kovář – Jožka
Vedoucí: Lada Suchomelová
Účastníci: David M., Mikuláš H., Imad I.

Fotogalerie z akce zde.