Na třetí zářijový víkend jsme připravovali již tradiční exkurzi našeho oddílu na Dny NATO, největší branně-bezpečnostní show ve střední Evropě. Hlavní výprava byla plánována na sobotu, ale organizátoři Jožka s Tomem se na letišti v Ostravě-Mošnově objevili již v pátek, aby si vychutnali přílety a nácviky zúčastněných letounů a vrtulníků. Jožka dorazil přímo z vědecké konference, a tudíž jeho pobíhání po polích v obleku mnohé letce zaujalo. Zamával si tak s pilotem nizozemské stíhačky F-16A, s posádkami českých vrtulníků Mi-171Š a s piloty švýcarského vrtulníku Super Puma si dokonce zasalutoval. Nálada při návratu domů do Brna byla tedy vskutku povznesená.
XII. Dny NATO: 22. 9. 2012 Ostrava
V sobotu ráno se nás na brněnském hlavním nádraží sešlo devět z RR a MM SŽ, z toho čtyři dospělí (Jožka, Tom, Marek, Milan) a pět dětí: jeden ze skupiny Orlů (Dan), dva ze skupiny Tygrů (M-Dav, MiG) a dva hosté (Vojta a Zuzka). Naše cesta vedla rychlíkem do města Studénka, kde jsme měli přestoupit na kyvadlovou autobusovou dopravu. Zde je nutno pochválit organizátory, neboť proces nastupování do autobusů byl letos nejlepší, co pamatujeme. Co bylo méně milé, že hned v devět hodin ráno byl zahájen letový program. Dechberoucí vystoupení rakouské stíhačky Eurofighter Typhoon ze základny Zeltweg a slovenské stíhačky MiG-29AS ze základny Sliač jsme tak pozorovali ještě ve Studénce.
Autobus nás jako obvykle vysadil v Albrechtičkách. Cestou na letiště jsme sledovali manévry italského transportního letounu C-27J Spartan a britského King Air Display Teamu. Také jsme měli možnost vidět ostrý zásah záchranného systému poté, co jedné z návštěvnic přejelo nějaké vozidlo nohu. Jako první byl na místě činu policista na motocyklu, vzápětí se přihnal VW Transporter dopravní policie, krátce nato sanitní Land Rover Defender zdravotnické služby AČR a nakonec ještě VW Transporter ZZS Moravskoslezského kraje. Paní byla v dobrých rukou, a tak jsme pokračovali dále.
Na letišti jsme zběžně prošli vystavenou policejní a záchranářskou techniku. Zaujaly nás zejména různé typy hasičských vozů a také policejní „jestřábi“, tedy stíhací vozy Volkswagen Passat užívané PČR na dálnicích a rychlostních komunikacích. Jelikož jde však o našlapanou akci a času jsme neměli nazbyt, spěchali jsme dále. V prostoru pozemních ukázek jsme shlédli strhující zásah české a polské jednotky pořádkové policie proti jakýmsi chuligánům. Došlo i k brutálnímu nájezdu policejního obrněného vozidla do barikády z vyřazených aut, což vedlo k jejímu proražení a následné eliminaci chuligánů.
Jako první letoun jsme navštívili americký těžký transportní letoun C-130H2 Hercules ze stavu 914th Airlift Wing, USAF Reserve Command, který k nám již podruhé přiletěl ze základny Niagara Falls ve státě New York. Následoval klenot letošní kolekce, těžký osmimotorový bombardér B-52H Stratofortress ze stavu 307th Bomb Wing, jenž již potřetí v řadě dorazil ze základny Barksdale ve státě Louisiana. Návštěvy přímo z USA jsou na evropských leteckých dnech obecně vzácností, neboť Američané obvykle vysílají letouny od jednotek umístěných v Evropě. Následovaly dva střední transportní letouny C-27J Spartan, přičemž první patřil Rumunům a druhý Litevcům. Dalším klenotem byl potom legendární americký střední bombardér z 2. světové války B-25J Mitchell. Stroj patří americkým vlastníkům, ale provozuje jej firma Red Bull a základnu má v Rakousku.
Na druhé stojánce se koncentrovaly letouny včasné výstrahy a kontroly. Nejprve to byl obří E-3A Sentry společné jednotky NATO z německého Geilenkirchenu, vedle něj parkoval jeho bratříček E-3D britského letectva patřící 54. peruti ze základny RAF Waddington a sestavu uzavíral o dost menší švédský S-100D Argus. Zajímavé typy se nalézaly také naproti, od archaického estonského An-2 přes dvojici transportních letounů CASA C-295M v českých a polských barvách, český Jak-40, britský King Air B200 ze stavu 45. perutě až po futuristicky vyhlížející italský stroj P.180 Avanti.
Největším lákadlem byla samozřejmě stojánka bojových letounů. Na začátku parkovala dvojice norských stíhaček F-16A/B Fighting Falcon ze stavu 132. Airwing, vedle nich dvě nizozemské sestry F-16A MLU z 322. perutě. Následoval maďarský JAS-39C Gripen letky „Puma“ a estonský cvičný L-39 Albatros. Jožku samozřejmě nejvíce uchvátila dvojice amerických F-15 Eagle. A konalo se překvapení, neboť namísto ohlášených strojů F-15E dorazil pár čistě stíhacích F-15C. A jejich hrozivé znaky na trupech, lebky protnuté blesky, nenechávaly nikoho na pochybách, o jakou jednotku se jedná. Obávaná americká 493rd Fighter Squadron (stíhací peruť) „Grim Reapers“ (Smrtky) ze základny RAF Lakenheath ve Velké Británii je ostatně jediným útvarem, který verzi F-15C v Evropě používá. Jeden ze přítomných strojů měl dokonce pod kabinou symboly dvou sestřelů nepřátelských MiGů-29. Po Eaglech jsme se pokochali překrásně zbarveným britským cvičným Hawk T1, monumentální německou stíhačkou Eurofighter Typhoon z Jagdgeschwader 74 a nakonec nádherným českým JAS-39D Gripen „Tygří oči“. Zbytek stojánky jsme žel již neviděli, neboť začínal hlavní blok letových ukázek.
Zahajovací průlet Armády ČR zajistily letos zejména vrtulníky. Trojici transportních Mi-171Š následovala trojice bitevních Mi-35 v čele s „Černým tygrem“. Formaci uzavíraly tři letouny, transportní CASA C-295 v doprovodu dvojice L-159 Alca. Gripeny se na úvod nekonaly, hned v dalším vystoupení jsme se však dočkali. Nejprve se do vzduchu vznesl obří francouzský létající tanker C-135FR a vzápětí se předvedl v simulaci doplňování paliva za letu s jedním z našich Gripenů. Krása! Hlavní blok ukázek pak zahájilo dechberoucí vystoupení stíhacího F-16C Soloturk tureckého letectva a důrazná demonstrace italského stíhače Eurofighter Tifone. Dalším z vrcholů na ostravském nebi pak byl simulovaný souboj dvojice slovenských stíhaček MiG-29AS. Vynikající letové ukázky předvedly také dvojice polských bombardérů Su-22M4 a francouzských bombardérů Mirage 2000N. Francouzský útvar Ramex Delta přitom vystupoval poprvé mimo hranice své vlasti.
V 14:47 SEČ jsme se dočkali historického okamžiku. Na ranveji se objevila obří americká B-52H Stratofortress s písmeny BD na kýlovce a poměrně svižně se sunula do výchozí pozice. Pak se všech osm motorů tohoto kolosu rozeřvalo naplno a legendární strategický bombardér, symbol Studené války, vyrazil po dráze vpřed. A během několika málo okamžiků se jeho zlověstně-majestátní silueta již rýsovala na moravském nebi. Na evropském leteckém dni poprvé od roku 1999. Piloti předvedli postupně několik okruhů a přistání, takže jsme si „drobečka“ opravdu vychutnali. Na tuto hvězdnou ukázku ihned navázala další. Sedm rudých letounů Hawk T1, slavná britská vojenská akrobatická skupina Red Arrows, která je dle (nejen) Jožkova mínění nejlepší na světě. K popisu jejich vystoupení (v ČR poprvé od roku 2006) není slov, proto odkazujeme na fotografie.
Program ještě zdaleka nebyl u konce, ale my již museli nastoupit na zpáteční cestu. Při ní jsme ještě v areálu letiště shlédli simulované zneškodnění teroristy českou a polskou policejní zásahovou jednotkou za asistence polského vrtulníku Mi-8. Cestou do Albrechtiček jsme pak viděli překrásnou ukázku legendárního veterána B-25J Mitchell a působivé vystoupení britského Tucano Display Teamu. Nejhorší fáze celého dne nastala v Albrechtičkách při tlačenici do autobusů. Lidé se zde chovali jako zvířata, a to jak ti pěší, tak ti za volantem. Přitom by stačilo jen pár policistů. Dokonce, když už jsme měli zakoupené jízdenky, tak se mezi naši devítičlennou skupinu vmáčklo dalších asi 15 lidí, čímž se poslední naši, Marek a Dan, do autobusu málem nedostali. Zlé zážitky však ze značné části přerazil přílet nizozemské stíhačky F-16A MLU z Dutch F-16 Demo Teamu. Její pilot, Capt. Stefan „Stitch“ Hutten, provedl přímo nad námi hned tři nízké průlety a většině přítomných rázem podstatně zvedl náladu. Opravdový zlatý hřeb na závěr.
Jelikož jsme díky událostem v Albrechtičkách zmeškali plánovaný rychlík, následovalo obvolávání rodičů. Ti pozdní příjezd výpravy naštěstí brali sportovně. Dvouhodinové čekání ve Studénce nám zpestřil prudký déšť a my děkovali Bohu, že přišel až tak pozdě. Do Brna jsme tedy dorazili znavení, ale spokojení. Exkurze na Dny NATO 2012 se opět povedla.
Dle sdělení policie přišlo v sobotu na ostravské letiště 90 000 diváků. Barvy Royal Rangers mezi nimi nehájila jen naše devítka z 24. PH Brno a 40. PH Hustopeče, ale potkali jsme i členy 5. PH Třinec a 9. PH Třinec-Sosna. V neděli se zlepšilo počasí, a tak dosáhla celková návštěvnost cifry 208 000 osob. Děkujeme pořadatelům ze sdružení Jagello 2000 za organizaci této jedinečné akce.
Josef Jan Kovář – Jožka
velitel 24. PH Brno
Autorem šesti zde zveřejněných fotografií je Tomáš Klečka, zbylých Jožka Kovář.
Obsáhlá fotogalerie z akce zde.
Účast 24. PH Brno na Dnech NATO 2012:
Velitel akce, zdravotník: Josef Jan Kovář – Jožka
Vedoucí: Marek Šafer, Tomáš Klečka – Tom
Juniorská vedoucí: Zuzana Fridrichová – Zuzka
Účastníci: Milan H., Vojtěch H, David M. Mikuláš H., Dan R.