Vojenská letecká základna v Čáslavi otevřela po dvou letech své brány veřejnosti a naše 24. Přední hlídka u toho nemohla chybět. Zvláště, když jsme měli osobní pozvání od čáslavského vojenského kaplana po velmi vydařené návštěvě sesterské 22. základny letectva v Náměšti nad Oslavou loni v září. Na Čáslav máme rovněž skvělé vzpomínky z privátní exkurze v roce 2008, kdy jsme pro velký zájem museli pronajmout vlastní autobus. Také letos to původně vypadalo na velkou akci, ale jak je v našem národě poslední dobou zvykem, více se mluví, než koná. Ve výsledku tak v sobotu 25. května vyrazila na severozápad standardní sestava nejzarytějších fanoušků letectví ve složení Jožka, Dave, MiG a také Tomáš Klečka se svou přítelkyní.
DoD Čáslav 2013: 25. května 2013 Čáslav-Chotusice
K cestě do Čáslavi jsme samozřejmě využili pohodlí rychlíku Českých drah na přímé lince Brno-Praha. Počasí sice ráno nevypadalo nic moc, ale to nás nemohlo odradit. Z nádraží na letiště jsme pokračovali opět vlakem, neboť kyvadlovou dopravu na letiště zajišťovali veteráni našich železnic, mimo jiné motorové vozy řady 830 Ponorka. Zájem o letecký den byl obrovský, sehnat místo ve vagónu tak nebyla hračka, ale nakonec se zadařilo. Po příjezdu na základnu se s námi dočasně rozloučili Tomáš s přítelkyní, neboť měli vlastní program díky Jendovi Š., který v Čáslavi slouží.
Prvním vystaveným strojem byla belgická stíhačka F-16AM. Dlužno dodat, že právě belgické letectvo bylo jediným zahraničním účastníkem akce. Samozřejmě nechyběly ani domácí letouny v podání stíhacích JAS-39 Gripen a L-159 ALCA. Pozornost na stojánce však poutali zejména veteráni. Od amerického transportního Beechcrafta C-45H Expeditor, přes cvičné North American T-6 Texan, britské stíhací žihadlo Hawker Sea Fury určené k operacím z letadlových lodí až po skutečnou legendu 2. světové války, americký stíhací North American P-51D Mustang. Zmínit je nutno také repliku Supermarine Spitfire F. Mk. IXC MA229, kterou zhotovili nadšenci z Czech Spitfire Clubu. „Protistranu“ zastupovala krásná létající replika japonského stíhacího Mitsubishi A6M Reisen (Zero). Z pozdějších let pocházely mohutný cvičný T-28B Trojan v barvách amerického námořnictva a také klasika z vietnamské války, pozorovací Cessna O-2A Bird Dog. „Rudé“ zastupovaly mimo jiné stíhací MiG-15 a MiG-21 i cvičný L-29 Delfín z původní výzbroje československého letectva. Je úžasné, kolik krásných kousků již v naší vlasti máme.
Letové ukázky zahájil průlet v podání vládního Airbusu 319CJ, dvojice bitevních L-159A Alca a dvou stíhacích JAS-39C Gripen. Následovalo předvádění dvoumístné tovární L-159B nad plochou letiště. Impozantní bylo vystoupení dvojice českých stíhacích JAS-39C Gripen, jeden letoun stejného typu se předvedl i v sólové prezentaci a desítky tisíc párů očí přitáhla také ukázka belgické F-16AM. Stranou nezůstaly ani další typy působící v Armádě ČR, tedy bitevní vrtulník Mi-35 z Náměšti, místní L-159A či záchranářský vrtulník W-3A Sokol. Bonbónkem bylo vystoupení stíhacího pilota Martina Šonky na vrtulovém akrobatickém speciálu Extra-300SR. Z vystoupení veteránů chytlo za srdce burácení Mustangu, hbitost Sea Fury a rudé terče na křídlech repliky Zera. Organizátory je nutno pochválit za plynulost programu bez zbytečných prostojů. Holt je znát, když to řídí vojáci.
Do konce letového programu jsme kvůli počasí nevydrželi a po vystoupení Sea Fury se odebrali na vlak. O jak moudrý krok šlo, se ukázalo na čáslavském nádraží, kde se regulérně rozpršelo. Na cestě zpět čekalo Jožku překvapení, neboť v rychlíku potkal svého kanadského učitele angličtiny Kevana, který je také velkým nadšencem do letectví a vracel se samozřejmě z Čáslavi.
Den otevřených dveří 2013 se tak velice povedl. Žádný stroj se nezřítil, počasí se po většinu programu drželo a účast byla značná, oficiální odhady hovoří o 65 tisících návštěvníků. Díky Bohu, že jsme mohli být přitom.
Josef Jan Kovář – Jožka
velitel 24. PH Brno
Menší fotogalerie z akce ke zhlédnutí zde.